tisdag 5 juli 2016

Diffusionsspärr tak

Taket passar alla typer av byggnader. Läs mer om Plannjas plåttak här! Hård vind kan ge upphov till undertryck på taket till en byggna varvid en skillnad i lufttryck inomhus-utomhus uppkommer.


Håller på att renovera en villa med ouppvärmd kattvind. Det är dock viktigt att takkonstruktionen inte ändras så att dess bärighet försämras. I samband med takbytet passade vi också på att sätta i takfönster och. Som tumregel säger man att du ska ha en ångspärr i ditt hus om du har tjockare isolering än 2mm i väggarna och taket. Jag tänker göra en tillbyggnad till mitt fritidshus.


Jag antar att jag bör ha en diffusionsspärr i väggarna, men ska jag ha det även i golvet,(under golvplankorna). Köpte huset i våras, den enda isolering från bottenplan och upp till taket är 30mm treetex på innertaket lite småkallt nu. Lufttäthet med diffusionsöppna tätskikt. Idag framförs allt oftare önskemål om att bygga utan plastfolie i klimatskärmen.


För att förhindra diffusion. Behålla höjden på taket eller sänka den? Om färgen inte är en diffusionsspärr i sig är det viktigt att se till att sådan finns bakom skivorna. Magnus monterat diffusionsspärr. Hur gör snickaren - Montering av tak och vägg gles.


Fiskarhedenvillan 208views. Har idag ett kallgarage anno -och ska nu isolera och skiva upp väggarna och taket för att få en dräglig tillvaro. Garaget ska hållas runt 6-10. En fråga som många ägare av stugor är mycket fundersamma över är hur deras fritidshus ska isoleras.


Jag håller på och bygger ett fritidshus där jag inte har el framdragen men jag kommer förmodligen att sätta in en kamin eller nåt liknande Stugan kommer att. Denna skillnad i ånghalt strävar att utjämna sig. Detta sker i en konstruktion t ex ett tak eller en vägg genom diffusion och konvektion. Vi hoppas kunna öppna igen på söndag kväll.


Häng med här och se hur konstruktionen byggs upp steg. Känns lite som om man tar något. Jag renoverar mitt badrum med klinker och kakel efter alla konstens. Det visar sig att orsaken är avsaknad av diffusionsspärr (ångspärr) och luftspalt.


Denna funktion står takpannorna för tillsammans med underlagstäckningen. Gamla hus saknar i regel diffusionsspärr på insida yttervägg. Ett klassiskt VELUX fönster för platta tak levereras med en kupol,.


Diffusionsspärr inklusive monteringsverktyg för en ång- och lufttät lösning. Dags att måla tak inomhus? Här får du tips och goda råd om hur du målar om innertak med bästa möjliga resultat. Det är därför viktigt att välja en produkt som är åldringsbeständig och fungerar under.


I fallet med branta tak i vindskyddade områden, framför allt med stora taklängder, kan nockventilering vara ett lämpligare val.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg