onsdag 11 oktober 2017

Vedevågs bruk

Wedevågs bruk är utan tvekan ett av de viktigaste inslagen i den svenska industrihistorien och än idag är flera företag som har sin bakgrund i. Vågartorp låg länge vid allfarvägen mot Näsby. Med Wedevågs nya kassetter får du allt de behöver för reparation och underhåll på ett och samma ställe. Enligt önskemål från flera av våra kunder, finns nu.


Idag erbjuder vi skärande verktyg och dragbrotschverktyg till alla som uppskattar kvalitet och ställer. Denna kyrka kom att ägas av Wedevågs bruk. Kulturarvsdagen visade prov på aktuella jubiléer för året: Wedevågs första strömgenerator i Östra fallet i bruk.


Bland de nya ägarna märks dåvarande disponenten vid Kaveltorp, David Keiller,. Texter, bilder och annat innehåll på webbplatsen är skyddat av upphovsrättslagen. Upphovsrätten innehas av respektive författare, fotograf och illustratör.


Här är den största risken färgfabriken Teknos AB som ligger granne med brandstationen. I min forskning om min morfar Sven Kullbergs släktgren har jag kommit till Anders Kullberg. Utifrån olika uppgifter i kyrkböcker måste jag fråga mig.


Ligger lugnt i en parkmiljö nära bruket. Här finner du brotsch, borr, borrkassetter, centerborr, dubbelskärsborr, fräsar, konförsänkare, gängfräsar. Befolkningsutveckling Redigera. Många valloner arbetade sedermera som smeder vid bruken medan en del återvände till hemlandet efter en kortare tjänstetid.


Här på Svenska Bruk hittar ni uppgifter om svenska bruk och brukssamhällen. Vedevågs officiella webbplats. Sverige är ett land rikt på järnmalm, skog och vattenkraft. Vindsurfa och segla jolle. En kommitté tillsattes för att uppvakta disponenten på bruket.


Som sagt - finns det merinfo om släkten tar även jag gärna emot den med öppna armar. Domkapitlet till predikant vid Nårns bruk , vilket dock. Spännande höra om historien bakom herrgården och bruket. Dessutom vann han stort socialt anseende. Bruket ligger precis intill Teatern.


Adressen är Kvarnbacka Ö 4. Vid Frövifors är sammanlagda fall­ höjden e:a m och här ligger sedan gammalt Frövifors bruk. Teknos produktutveckling av träfärg för inomhusbruk. Jag har en aning om att han omkom i en flygolycka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg