måndag 6 november 2017

Brädor mått

Om en snickare säger tum avses då en regel med måtten 45x1mm. Brädor : 22x4 22x7 22x9 22x12 22x14. Kapa av två brädor i detta mått. Passa på att måla alla brädor redan nu så slipper du sedan maskera och riskera att få färg på fasaden. Här är ett utdrag av sådant jag skrivit ned under senare år.


Det är från egna och vänners erfarenheter samt vad jag läst mig till.

Här visar jag hur jag monterar knutbrädor. En bräda är ett stycke sågat trävirke som är tunnare än millimeter, och bredare än mm. Om bredden understiger mm benämnes trästycket läkt och om. Detta är en sammanställning över olika sorters gamla svenska mått.


För många av måtten i listan anges i artiklarna värden som är resultat av måttreformer. Mått och profiler enligt svensk standard. Några detaljer jag visar är på vilket håll man skall vända brädorna , hur man får till rätt längd med droppkant.


Panelbrädor som ska användas som utvändig panel ska ha en finsågad eller rillad yta mot.

Mycket handlar om att lyckas såga från rätt håll så att man sprider ut felen mellan brädorna och på så vis får ett acceptabelt måttavvikelse. Biljardbord mått , storlek och pris – alla fakta. Här följer ett exempel på en ytterpanel med stående brädor och. Panelen på huset är 1mm brädor med lockläkt på mm.


Tycker jag hört nånstans att knutbrädan bör vara samma mått som panelbrädorna. Sågar både reglar eller brädor , kantade eller okantade. De mått du vill såga bestämms med hjälp av måttbeställda mellanlägg. Jag har också äldre Grythyttanmöbler som jag ska byta ut brädorna på. Har du måtten och dimensionen på orginalbrädorna?


De brädor som sitter på mina. Skruva upp lodräta distansläkter med ett cc- mått av cm. När du ska montera fönster- och dörrfoder använder du. Beställ allt inom PVC metervara m. Ett par brädor och några få verktyg är allt som behövs för att snickra detta charmiga och stabila utebord.


Brädorna läggs på klossarna med mm luft och då får du ett planstegsdjup på cm. De lösa klossarna (F) sågas ut av den extra regeln (E).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg